11/27/2014

WIE WAT BEWAART, HEEFT WAT


Sparen is nooit mijn ding geweest. Net als de meeste vrouwen zie ik geld sneller in schoenen veranderen dan in een mooi bedrag op een spaarrekening.

Sparen ging in eerste instantie altijd via mijn moeder. Ik had nog geen 'eigen' spaarrekening en kon, als ik wat extra geld had, mijn moeder dat op mijn spaarrekening laten zetten. Dan kon ik er ook echt niet meer aankomen. Even later kreeg ik een eigen spaarrekening. Daar ging wel geld op, maar dat ging er net zo snel weer vanaf. Op een gegeven moment had ik een reputatie opgebouwd van 'het-kind-dat-alleen-maar-schoenen-kan-kopen'. Dat wil ik nu even rechttrekken.

Ik kan namelijk ontzettend goed sparen. Sinds een klein jaartje verdien ik iets meer, waardoor het ook aantrekkelijker is geworden om geld op mijn spaarrekening te zetten. In het begin had ik zelfs een periode dat ik niets meer uit durfde te geven, dan zou het bedrag op mijn spaarrekening dalen en dat was niet leuk. Weg was het grote getal wat ik nooit eerder in mijn leven heb gezien. Ik was er iets te trots op.

Nu kan ik er mee omgaan. Ik kan sparen, maar niet meer op een creepy zuinige manier. Sparen is goed. Er op tijd mee beginnen ook, maar leven is ook heel belangrijk. Iets uitgeven is heus geen probleem. Als het maar geen 'zwarte-piet-strooit-met-geld-in-plaats-van-pepernoten-actie' wordt.

Ooit kreeg ik ook een leuke tip voor een meevalmomentje. Een vriend van mij ging op vakantie. Het geld voor de vakantie zelf stond al op de rekening, maar de drankjes die hij daar wilde gaan drinken nog niet helemaal. Wat was nou zijn plan. Elke keer als hij cashgeld over had in zijn portemonnee (denk aan een avondje stappen, wanneer je toch meer drankjes hebt gekregen dan zelf hebt gekocht waardoor er nog best veel muntjes rondzwerven in broekzakken enzo..) stopte hij dat in een spaarpot. Ja ja, een spaarpot. Tegenwoordig bestaan spaarpotjes alleen nog voor kindjes die aan het sparen zijn voor hun favoriete barbiepop (of is dat uit?). Maar probeer het maar eens. Ik heb niet vaak cashgeld in mijn portemonnee, want dat vind ik vervelend. Maar stel ik heb een keer gepind en ik houd over? Stop het in je spaarpot! Na een tijdje denk je 'Nee hè, weer pinnen?' Kijk eens in je spaarpot! Zo telde ik na een tijdje 25 euro. Toch weer mooi meegenomen.

Sparen is leuk. Sparen is niet vervelend. Sparen is voor slimme mensen. En ten slotte, sparen laat een heleboel dingen meevallen aan het einde van de maand.


1 opmerking:

  1. Ha, ha, ik denk dat ik dit stukje maar eens an mijn meiden laat lezen. Maar voor mij ook een hele geruststellende gedachte dat het met dat "kunnen sparen" uiteindelijk wel goed komt :)

    BeantwoordenVerwijderen