3/11/2015

REVIEW: UNDER THE BIG OAK



Hoe fancy klinkt het als ik zeg dat ik vorige week aanwezig was bij een filmpremière? Ja ja, wisten jullie niet hè. Nou was het een korte film, en het was besloten. Maar dat geeft niet. Ik voelde mij nog steeds super classy omdat ik op ‘de lijst’ stond.

Wat was nou het geval. De jonge middelbare scholier Sam van der Plas wil filmmaker worden. Daar is hij hard mee op weg. Na twee eerdere producties ‘It’s a guys thing’ en ‘a life’ (aanmoedigingsprijs shoot your shot 2013) had hij behoefte aan een nog grotere uitdaging. Samen met zijn guy friend Simon Pruijn begon hij aan het avontuur van de grote eik.

Under the Big Oak is een korte film over twee jonge geliefden die na negen jaar besluiten op een ‘soort-van’ date te gaan, op zoek naar het verschil van dromen en de realiteit.
In de film worden de hoofdrollen vertolkt door Emma Josten en Yves Stolker. Zij doen dit volledig in de Engelse taal. Engels? Ja, engels. Nederlanders staan erom bekend dat ze niet de beste Engelse uitspraak hebben. Dat klopt ook wel. De eerste zeven minuten moest ik heel erg wennen aan het Nederlandse-Engels en ik werd er een beetje lacherig van. De acteurs spraken zeker niet slecht Engels, maar je zal altijd blijven horen waar iemand vandaan komt. No probs, want na die zeven minuten was ik al zo aan het speculeren wat het er nou verdomme onder die eik was gebeurd dat ik helemaal niet meer merkte dat er Engels werd gesproken. 

Korte films worden vaak gezien als ‘arthouse’. Voor de meeste mensen zweverige zooi waarbij je eigenlijk nooit helemaal door hebt waar het nou eigenlijk over gaat. Dit verhaal had ook een bepaalde mysterie over zich, maar ik kon het volgen en begreep het plot. En als ik iets kan volgen, is het voor iedereen te volgen. Geloof me.

Even over de acteurs. Emma Josten herken je misschien van ‘Op de vloer jr.’, voor de mensen die tegenwoordig nog wel televisie kijken. Een enorm prachtige dame die je meteen vanaf het begin van de film hypnotiseert met haar intrigerende ogen. Nee, ik ben niet lesbisch. Wel jaloers. Ze kan namelijk ook nog rete goed zingen.
Yves was voor mij heel bijzonder. Ik heb Yves een keer eerder zien acteren, en grappige rollen zijn echt zijn expertise. Dit is de eerste keer dat ik hem in een serieuze rol heb zien kruipen. Ik was even in shock. In de tijd dat ik moest wennen aan het Engels moest ik ook heel erg focussen op een verwarde, maar serieuze Yves. Ik heb er geen spijt van gehad, want wat deed hij het goed! Vooral zijn gezichtsuitdrukkingen vielen op. De dingen die hij doet met zijn wenkbrauwen..

Voor de rest wil ik even een veer in de reet van Sam van der Plas steken voor het montagewerk. De beelden zijn prachtig achter elkaar gezet en de slowmotion beelden die Sam ook zelf heeft geproduceerd ben ik niet meer vergeten.

Op een paar foutjes in de ondertiteling na ben ik enorm onder de indruk van deze korte film. Als je al op zo’n jonge leeftijd zoiets in elkaar kan flansen, heb je zeker weten het goede pad gekozen. Bij deze reik ik mijn eigen aanmoedigingsprijs uit aan de hele cast en crew. Chapeau dames en heren, chapeau.

Voor de mensen die nu enorm benieuwd zijn geworden.
www.underthebigoak.com



Geen opmerkingen:

Een reactie posten