3/10/2015

10 HATELIJKE DINGEN IN EEN GESPREK


Ik houd van praten. Dat is algemeen bekend. Als ik eenmaal begin met praten stopt het ook niet. Mijn excuses voor de mensen die daar ooit last van hebben gehad.
Toch zijn er ook mensen die nog vervelender zijn in een gesprek dan dat ik ben. Ja, dat is mogelijk.
Hier zijn 10 dingen waar ik een schurfthekel aan heb in een gesprek.

1. Het noemen van namen die ik niet ken.
Ik kan oprecht naar verhalen luisteren van mensen die vertellen wat er op school of werk is gebeurd. Het zijn soms verhalen dat je denkt ‘moest ik bij zijn’, maar soms is het nog best grappig. Het enige wat ik strontvervelend vind is als mensen namen van betrokken personen noemen die ik helemaal niet ken. Zeg dan ‘een klasgenoot’ of stel diegene in je verhaal eerst voor, dan snap ik wel wie het is.

2. Dingen uitleggen waarvan men denkt dat ik het niet weet.
Ik mag misschien niet altijd even slim overkomen, maar ik weet best wel wat. Als je denkt dat ik iets niet begrijp mag je dat ook best uitleggen, maar uitleggen hoe bijvoorbeeld een stoplicht werkt (niet echt gebeurd, maar bij wijze van spreken) gaat een beetje te ver.

3. Het ‘Dat-heb-ik-ook-syndroom’
Stel je voor, je vertelt een enorm persoonlijk iets aan je vriendin en zij bedenkt opeens ‘Hé, dat heb ik ook wel eens gehad!’. No probs, maar soms moet je mensen even hun verhaal laten doen. Begrijp me niet verkeerd, ik doe dit ook hoor. Maar ik doe het alleen op moment waarvan ik denk, ik kan iemand helpen door mijn ervaring te delen. Andere momenten zijn gewoon not done.

4. Als men weet dat het onderwerp mij niet boeit.
Er zijn van die mensen die bepaalde hobby’s hebben die jou gewoon niet interesseren. Een kort verhaal met blonde uitleg is nog te doen, maar ga geen verhalen houden van anderhalf uur met allemaal jargon. Ik wil best je hobby met je delen, maar ik wil wel mee kunnen praten. Het stomme is, de meeste mensen weten ook dat dit onderwerp mij niet interesseert en toch moet het verhaal ingezet worden.

5. Als men niet luistert.
Ik ben de slechtste luisteraar ooit, moge dat duidelijk zijn. Ten eerste heb ik de concentratie van een knaagdier, ten tweede ik vergeet alles. Maar ik laat altijd blijken dat ik luister en in ieder geval mijn best doe. Er zijn ook mensen die oprecht een andere kant op zitten te kijken terwijl je praat, en zo niet kunnen herhalen wat jij net hebt gezegd. Heel asociaal.

6. Als ik altijd een onderwerp moet starten. 
Sommige mensen hebben niet zoveel stof om over te praten. Ik heb er een hekel aan om altijd maar iets te moeten verzinnen. Je hebt vast wel iets gelezen of gedaan die dag wat je even kan delen. Begin desnoods over het weer. Altijd een onderwerp. Geen boeiend onderwerp, maar het is in ieder geval iets.

7. Flauwe grappen. 
Gewoon niet doen. Je neemt iemand niet serieus. Als het onderwerp het ertoe laat, oké. Anders gewoon, niet doen.

8. Discussiëren alsof je leven ervan afhangt
Ik vind discussiëren een van de meest nutteloze dingen die er bestaan. Ik vind het uiterst vervelend dat sommige mensen er een sport van maken om iemand anders van hun mening te overtuigen. Twee verschillende meningen is uiteraard geen probleem. Ga er geen levensdoel van maken om iemand aan jouw kant te krijgen.

9. Doen alsof iets nergens op slaat
Als ik jou iets vertel waar ik mee zit, ga dan niet doen alsof het nergens op slaat. Het mogen voor jou dan ‘first world problems’ zijn, maar ik zit er duidelijk mee anders vertel ik het je niet.


10. Mensen die bij een gesprek komen staan. 
Ik ben een fantastisch en intiem gesprek aan het voeren met iemand. Het gaat heel goed en het boeit mij daadwerkelijk. Als je dat ziet van een afstand ga je er niet naast staan en doen alsof je al helemaal weet waar het over gaat. Je hebt gemist wat er eerder is besproken, en misschien hoef je dit wel helemaal niet te weten?

Het klinkt als een ongelooflijk chagrijnig iets. En ik kan overduidelijk de beste gesprekken ooit voeren! Absoluut niet. Ik ben, zoals ik al eerder zei, ook heel naar in gesprekken. Ik praat door mensen heen, heb ook het ‘dat-heb-ik-ook’ syndroom en ik luister niet.
Niemand voert de beste gesprekken, en niemand is altijd even beleefd. Toch moet je zo nu en dan even op een rijtje zetten wie je vooral moet mijden…


  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten