3/27/2015

OEPS, STROOMSTORING


Noord-Holland in rep en roer. Want de stroom lag er vanochtend uit. Winkels moesten even dicht, want er zijn soms mensen die dan gewoon nog dingen willen afrekenen. Dat kan natuurlijk helemaal niet, maar toch zijn er mensen die dat soort dingen niet helemaal doorhebben en alleen vanuit eigenbelang denken.

Het was even terug naar het stenentijdperk. Zielig eigenlijk hè. Van de week hadden wij hier twee dagen geen internet en we werden al helemaal gestoord. Geen internet?! Dus nu ga ik mij vervelen.. Hoe deden ze dat vroeger in godsnaam, zo zonder stroom..
Het duurde misschien een half uurtje, maar in mensenminuten lijkt dat een eeuwigheid. Wat moet ik nou doen? Nou, even geen stroom is echt niet het einde van de wereld, en zeker niet als het maar een half uurtje duurt. Er zijn wel eens momenten geweest dat je een heel dagdeel geen stroom had. Wat moet je dan?

En juist voor dit soort paniekerig gedrag heb ik voor jullie een lijstje gemaakt wat je kan doen bij een stroomstoring. Zodat je de volgende keer niet in shock blijft zitten.

1. Kleuren!
Ik heb in januari voor mijn verjaardag een prachtig kleurboek voor volwassenen gekregen. Prima therapie om je hoofd rustig te houden. Pak je boek en je kleurtjes en zorg eens dat die nare gedachten over Liander je hoofd uit vliegen.

2. Ga bij de buren op bezoek
Soms is het alleen bij jou, op andere momenten (zoals vandaag) kan het een hele provincie betrekken. Ga eens langs bij je buren. ‘Hebben jullie ook geen stroom? Nee? Ik ook niet’. Prima methode om eens normaal contact te leggen, mocht je dat nog niet hebben.


3. Leren
Tja. Op scholen gaan dingen tegenwoordig ook wel veel via het internet, maar ik heb hier nog lekker ouderwets vier leerboeken liggen die ik gewoon mag lezen. Ja, op papier ja.


4. Je kamer opruimen
Dit doe ik (als ik het doe) wel vaak met een achtergrondmuziekje, maar gelukkig doet mijn telefoon het wel gewoon nog. Lekker muziekje aan en ruimen maar!


5. Hardlopen
Was je eigenlijk van plan om naar de sportschool te gaan? Hè balen. Ben je nou zo’n fanaticus dat je het niet kan uitstaan? Sporten kan ook thuis! Ga eerst lekker hardlopen en doe vervolgens thuis midden in de woonkamer nog een paar oefeningen. Daar hoef je echt niet voor naar de sportschool hoor.


6. Creatief in de keuken
Ja, je kan nu even geen boodschappen doen. En nu? Tijd om je creatieve gedachten aan te zetten. Wat heb je nog allemaal in de koelkast liggen? Misschien zijn er wel dingen die er nu uitmoeten omdat het anders bederft. Soms is het leuk om na te denken over hoe je bepaalde dingen kan doen zonder alle hulpmiddelen van tegenwoordig.


7. Een boek schrijven
Pak pen en papier en schrijf op hoe traumatisch jij deze ervaring zonder stroom vond.


8. Op het werk 
Zit je nou op je werk en heb je eigenlijk absoluut je computer nodig? Ja, dat gaat even niet en heb ik ook geen oplossing voor. Plan een kleine vergadering in met je team om te overleggen hoe jullie vinden dat het op dit moment gaat. Prima evaluatie en je hebt toch niets anders te doen.


9. Speel een spannend spelletje
Wij hebben wel eens een periode gehad dat elke woensdagmiddag de stroom uitviel. Normaal was ik achter de computer te vinden om ‘Harry Potter deel 1’ uit te spelen, maar dat ging nu even niet. Het was ook erg donker. Nu kun je eindelijk een spelletje spelen met alle spanning erbij. Weerwolven van Wakkerdam iemand?


10. Lijstjes
Ik ben een enorme lijstjesfan. Ik maak lijstjes omdat mijn geheugen ontzettend ruk is. Mocht je nou helemaal in de stress raken omdat de stroom weg is en jij juist nog zo veel dingen moest doen? Geen paniek, maak een lijstje. Zo heb je op een rijtje staan wat je allemaal nog moet doen en kan je in alle rust een planning maken mocht de stroom weer aangaan.


11. Maak een wandeling
Buiten heb je geen stroom nodig. Bel je vriendje/vriendinnetje op (mobieltjes kun je nog gebruiken) en ga lekker buiten wandelen. Heb je toch dat stukje frisse lucht nog binnen gehad.


12. Voor de ouders 
Voor de lezers met kinderen. Een klein geschiedenislesje voor de kids. ‘Kijk kindjes, zo leefden de mensen vroeger..’


13. Altijd dezelfde oplossing
Pak een boek en lees het. Dit is in veel van dit soort lijstjes een oplossing. Mensen janken altijd dat ze helemaal geen tijd hebben om een boek te lezen. Nou, wat wil je nu anders doen?



Bij 13 punten laat ik het maar zitten. 13 is ten slotte in Nederland een ongeluksgetal en veel mensen beschouwen deze ochtend als enorm ongeluk. Ligt er natuurlijk net een beetje aan waar je bent op het moment. Zoveel last had ik er niet van. Het ergste vond ik dat ik geen kopje koffie kon zetten.. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten