10/21/2014

LET'S TALK ABOUT AUTUMN


Ach ja, de herfst. Met je prachtige kleuren en heerlijk zonnige dagen. Ja eh, niet dus. Herfst is eindelijk aangebroken en we hebben het allemaal door. Overal op het internet wordt beschreven hoe geweldig de herfst wel niet is. Nou, ik zal je mijn mening even vertellen.

Ik houd helemaal niet van de herfst. Al dat gezeik over warme geuren, knusse dagen en dat prachtige ochtendzonnetje. Toen ik vanochtend wakker werd was er geen zon. Er was regen. En hard ook.
Over die knusse dagen wil ik het ook even hebben. Tegenwoordig beginnen mijn tentamenweken altijd als de herfst echt aanbreekt in het jaar. Niet per se 21 september, want de laatste paar jaren is het op die datum altijd nog warm geweest. Nee, altijd een beetje rond deze tijd begint het vies te worden buiten. Maar ja, leren voor tentamens noem ik niet knus. Ik kan het wel knus maken, maar dan heb ik het vermoeden dat ik vrij snel afgeleid raak en met een zak chips op de bank een film ga kijken. Onder mijn dekentje. Niet helemaal de bedoeling.

Ook ben ik in mijn zelfstudieweek (ja ja, geen herfstvakantie. Wel een week vrij om te mogen leren. Vriendelijk hè van school?) alleen thuis. Iedereen is werken. Wij hebben daardoor ook zo'n leuke instelling van de verwarming dat deze 's middags pas hoger gaat omdat er dan mensen thuiskomen. Dit bedenk ik natuurlijk altijd pas op dat moment, zo ben ik. Dus eigenlijk zit ik de hele dag met 60 truien aan en 34 sjaals om mijn nek.

Die knusse dagen zijn voor mij pas rond kerst. Wanneer er sneeuw op straat ligt, wat ik haat, maar dan hoef ik niet naar buiten en is het niet zo erg. Ernaar kijken is prima. Dan is het pas echt koud en gezellig. Niet in de herfst. Dan is het gewoon nat. En vies.
Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat herfst niet je favoriete seizoen mag zijn. Tuurlijk, ga je gang. Ik houd je niet tegen. Maar vertel me alsjeblieft niet nog 3949849 keer dat het een 'mooi' seizoen is. Kijk eens naar buiten. Regen en rotte bladeren zijn niet mooi.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten