10/20/2014

FIRST IMPRESSIONS


Altijd spannend eerste indrukken. Wat vindt iedereen van je? Ben je wel aardig genoeg? Zie je er wel verzorgd uit? Ook wanneer je voor het eerst iemands huis binnen stapt. Hoe gedraag je je? Zijn er andere mensen in huis? Waar kan je zitten? Zo veel vragen, zo weinig antwoorden.

Iedereen heeft wel een trucje die hij of zij toepast wanneer je voor de eerste keer ergens binnen stapt. Op die manier voel je je vaak iets gemakkelijker en heb je iets om op terug te vallen. Misschien doe je dit onbewust, misschien weet je dondersgoed waar je mee bezig bent.

Zo heb ik ontdekt dat ik zelf ook een bepaald patroon heb. Niet zozeer in mijn gedrag, maar een ander trucje waar ik mij aan vast kan houden. Op het moment dat ik een onbekende woonkamer inloop is het eerste waar ik naar op zoek ga, de boekenkast. Jazeker, de boekenkast. Ik ben zelf dol op boeken en heb daarom een soort fascinatie ontwikkeld voor andermans collecties. Als je namelijk een beetje weet waar verschillende boeken over gaan, of wat voor soort genres het zijn, kan je er vaak uithalen wat voor personen er in dat huis wonen. Net als in de supermarkt. Probeer maar eens uit als je boodschappen gaat doen. Analyseer wat iemand allemaal in zijn of haar mandje gooit en je kunt zo inschatten wat zijn of haar hobby’s zijn. Geen grappen.


Zo komt het wel vaak voor dat ik op feestjes uitgebreid iemands boekenkast aan het observeren ben. Als ik net even een biertje te veel op heb wil ik een van de bewoners er dan wel eens op aanspreken. Ten eerste slaat dat gesprek dan op poep, vervolgens blijkt dat ik net de verkeerde bewoner heb aangesproken. Leuk hoor die boekenkast, denkt hij of zij dan, maar ik heb hem gelukkig niet ingedeeld.  Als ik nog niet genoeg bier op heb word ik voor ik het weet betrapt. Ik heb dan twee opties. Of ik word ontzettend hard uitgelachen, of ik sta de hele avond lang met een persoon te praten. Over boeken. Ik mag dan dol zijn op die krengen, maar kom op.. We zijn op een feestje. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten