7/02/2016

BOOK REVIEW: OPGERUIMD!

In eerste instantie durfde ik deze review niet te schrijven. Dat had ik ook al een beetje met ‘Het meisje in de trein’. Het uitgangspunt van deze review komt namelijk enigszins overeen.

‘Opgeruimd!’ of ‘The Life-Changing Magic of Tidying Up’ is een boek van de Japanse Marie Kondo. Zoals er op de voorkant van mijn versie staat ‘De eerste opruimcelebrity is opgestaan’. Met deze uitspraak wordt gelijk de originaliteit van het onderwerp van het boek aangesneden. Ik heb nog nooit eerder een boek gelezen over opruimen. Mede dankzij het feit dat tot voor kort dat mijn meest gehate activiteit was en ik er misschien nooit naar heb gezocht. Marie Kondo opent je gedachten voor het plezier dat een opgeruimde woonruimte met zich meebrengt. Ik bewonder haar passie.

Wat mij nou zo stoort is opnieuw de hype rond dit boek. In de verschillende, grappig opgeschreven anekdotes die zij noemt over een aantal klanten kan ik mij nog wel vinden, maar er is een ander aspect in het boek waar mijn haren van rechtovereind gaan staan.
De Kon-Marie methode vormt de rode draad in dit boek. Kondo zelf ziet dit voornamelijk als de kunst van het wegdoen. Prima, met minder spullen voorkom je meer troep. True story.
Hier zie ik irritatiepunt nummer één. Naar mijn mening gaat ze een beetje te ver in het ‘spullen wegdoen’ verhaal. Misschien ben ik wel een beetje een over sentimentele truttebol, maar ik ga echt niet al mijn foto’s wegdoen. Herinneringen ziet Kondo ook als ‘spullen’, en volgens de auteur kun je herinneringen prima opslaan in je brein. Klopt ook, maar een brein heeft zo nu en dan dat geheugensteuntje nodig, en fotoboeken zijn voor mij een hele uitkomst. Ik ben het ermee eens dat er een hoop ‘nutteloze’ herinneringen in mijn kamer lagen, but the woman takes it too far.

Dit is niet mijn grootste kritiekpunt. Kondo gelooft heilig in ‘het bedanken van je spullen voor hun harde werken van de dag’. Sorry, maar je kan mij niet vertellen dat er een nuchtere Nederlander bestaat die elke dag zijn handtas bedankt voor het dragen van zijn spullen, of zijn trui terug legt in de kast met de woorden ‘’Bedankt dat je me vandaag warm hebt gehouden’’. Er zal vast een goed onderbouwde theorie achter zitten, maar nee, zo ver krijg je me niet.

Al met al is het geen verkeerd boek als je de zweverige gedeeltes even overslaat. De deskundigheid en passie van Marie Kondo komen heel sterk naar voren, en de korte voorbeelden geven de Kon-Marie methode een heus gezicht. Ik raad het om die reden alsnog aan om een het boek een keer op te pakken. Voor de ‘niet-van-zweverig-gezeik-houdende’ mensen zoals ik, het boek heeft veel korte hoofdstukjes waardoor het makkelijker is om even een klein stukje over te slaan…

Heb jij dit boek al gelezen?

Geen opmerkingen: