7/12/2016

TIPS & TRICKS MOBILE PHOTOGRAPHY


Hoewel ik dol ben op mijn spiegelreflex camera, heb ik niet altijd zin om met dat beukerding rond te lopen. Gelukkig roept men vaak ‘’De beste camera die je kan hebben, heb je altijd bij je’’. Je mobiele telefoon! Nu ben ik het niet altijd eens met deze uitspraak, maar de dingen die tegenwoordig zijn ontwikkeld om goede foto’s te kunnen maken met je telefoon zijn heel leuk om mee te spelen.

Zo heb ik tijdens mijn vorige studie een minor fotografie gedaan, waar wij tijdens een les aandacht hebben besteed aan mobiele fotografie. Heel veel foto’s die je tegenwoordig in kranten ziet zijn gewoon met een iPhone gemaakt! Ik zou mijn Canon nooit inruilen voor mijn mobiel, maar als ik weer eens te lui ben, ben ik blij dat ik zoveel kan met mijn telefoon.

Maar hoe werkt dat dan? Hier zijn 8 tips als je geen beukercamera hebt, of het gewoon leuk vindt om foto’s te maken waar je ook bent.

1. Onderzoek
Als je echt van plan bent om gericht foto’s te gaan maken met je telefoon, zou ik eerst een kort onderzoekje doen. Youtube is hierbij key. Er zijn tegenwoordig duizenden mensen die filmpjes posten met leuke tips en tricks. Dit kan heel simpel zijn over hoe je je camera op je telefoon eigenlijk gebruikt, tot tips die iets meer energie vergen om speciale effecten te maken. Ik doe dit regelmatig, en kom altijd wel weer iets tegen dat ik een keer uit wil proberen. Ook bestaan er een heleboel van dit soort artikelen op fotografieblogs die je kunt lezen. Noteer de leukste in de notitie app zodat je ook on the go nog even kunt kijken hoe het ook alweer moest.

2. Kijken is niet altijd zien
Echte fotografen hebben vaak de eigenschap om goed te kunnen ‘zien’. Dit houdt niet in dat ze toevallig goede ogen hebben, maar dat zij vaak al denken in plaatjes. Zo kan een boom er gewoon uitzien als een boom, maar als je probeert iets verder te kijken, met de kennis die je hebt van fotografie, kun je de boom er opeens heel anders uit laten zien op een foto. Is de lucht erachter bijvoorbeeld heel mooi? Probeer daar op te focussen zodat de boom het silhouet ervoor wordt. Dit creëert een mooie dromerige foto, en is een boom niet zomaar een boom meer.


















3. Positioneren
Dit is een ander belangrijk aspect voor fotograferen. Hoe vertaal je het idee in je hoofd naar je foto. Neem gerust de tijd om uit te proberen. Is het mooier om je object in horizontale of verticale positie te schieten? Van boven of onder gefotografeerd? Wat staat er op de achtergrond. Dit lijkt wat much om over na te denken als het gaat om mobiele fotografie, maar als je die tijd gewoon neemt zie je een gigantisch verschil. Horizontale foto’s hebben voor veel mensen de voorkeur, maar voor verticale objecten is de verticale positie vaak beter. Als je een object groter wil laten lijken neem de foto dan een beetje van onderen. Doe dit overigens niet bij portretfoto’s! We willen natuurlijk geen dubbele kinnen showen. Wees ook niet bang om je object te verplaatsen. Wil je op vakantie een foto maken van een van de locals vraagt dat gerust of diegene even ergens anders wil gaan staan. Een fel gekleurde muur ziet er natuurlijk gezelliger uit dan bijvoorbeeld een saaie parkeerplaats. Als je een foto wil maken van een product denk dan na over de achtergrond. Wil je een lichtere foto (tegenwoordig heel populair, de overexposed foto’s) ga dan ook voor een lichte achtergrond in een goed verlichte ruimte. Ik gebruik voor productfoto’s bijvoorbeeld vaak een wit canvasbord wat ik nog had liggen. Zo worden mijn foto’s ook lichter.




4. Belichting
Dit is denk ik het belangrijkste aspect van het nemen van een foto. Er zitten niet voor niks allemaal functies op een spiegelreflex om het licht te regelen. Tegenwoordig zijn er zelfs telefoons waarbij je deze functies ook zelf in kan stellen, maar de meeste telefoons regelen dit zelf al. Dit kan handig zijn, aangezien je niet veel na hoeft te denken over welke instelling bij wat voor foto hoort, maar soms is het fijner om het handmatig aan te passen voor het bereiken van je gewenste resultaat. Let vooral op ‘hard’ en ‘zacht’ licht. Over het algemeen wil je fotograferen in hard licht vermijden. Hard licht is licht van direct zonlicht, of bijvoorbeeld een felle studio lamp. Hard licht zorgt ervoor dat al het wit in je foto’s nog witter wordt en dat resulteert in overbelichte foto’s. Als dat je doel is, prima. Maar je kan beter een foto nemen met zacht licht, en dit later eventueel bewerken in Photoshop. Het mooiste daglicht vind je over het algemeen bij zonsopgang en –ondergang. Bij foto’s midden op de dag kun je het beste zoeken naar de rand van een schaduwplek. Ben je op een donkere locatie, of wil je ’s avonds een foto maken? Dan moet je helaas roeien met de riemen die je hebt. Zoek een lamp en probeer daar zo dichtbij mogelijk te fotograferen. Ook deze zijn later makkelijk nog te bewerken.
Heb je nou een foto genomen waarvan je bij het bewerken denkt ‘dit wordt echt helemaal niks meer’? Mijn belangrijkste tip: zet hem op zwart/wit! Zwart/wit geeft bij sommige ‘normale’ foto’s een mooi en emotioneel effect, maar ik gebruik het ook vaak voor foto’s die ik bewerkt nog steeds niet mooi vind. Het is eigenlijk een beetje valsspelen. Ook is het belangrijk om te weten dat je niet al je foto’s hoeft te houden. Kill your darlings. Een foto kan nog zo leuk zijn, maar als je hem gaat verpesten door extreem te bewerken, wordt niemand daar echt blij van.




5. Apps
Tegenwoordig zijn er ook honderden apps voor fotografie. Van simpele bewerkingsapps, tot apps waar je de meest achterlijk creatieve dingen kunt maken. Ik zeg eerlijk, als je deze apps eenmaal gebruikt, ben je al je Instagram filters alweer vergeten.
Ik zal ze niet allemaal gaan noemen, daar is niet eens plek voor op mijn blog. Maar een aantal populaire kan geen kwaad. Zo is daar de meest bekende (denk ik) VSCO. In deze app kan je enorm veel aspecten aan je foto’s aanpassen die je ook in Photoshop kunt doen. Tegenwoordig kan dit ook via Instagram, maar ik raad je aan om het verschil een keer te bekijken. Een vergelijkbare app is Afterlight, ook erg populair onder Instagramgebruikers. Het verschil is alleen dat je voor Afterlight €0,99 moet betalen. Vind je het niet erg om een kleine bijdrage te leveren aan een goede app? Dan heb je ook Camera Plus. Hierin kan je dezelfde instellingen als op je spiegelreflex  handmatig aanpassen. Dit is fijn voor de mensen die al wat langer foto’s maken, en er niet tegen kunnen dat de camera voor je beslist. Een andere goede, betaalde app is Filterstorm. Hier kun je ook een heleboel in bewerken, maar zelfs nog meer in detail. Dat je bijvoorbeeld slechts delen van je foto iets meer belicht. De meeste mensen halen hun foto door minstens drie of vier apps voordat ze tevreden genoeg zijn om deze het internet op te gooien. Ben je in een creatieve bui? Dan raad ik je de app Splitpic aan. Hier kan je bijvoorbeeld twee foto’s bij elkaar voegen, gekke effecten of tekst toevoegen en nog veel meer! In de app staan ook een paar tips hoe je een bepaalde foto kan maken. Ik heb deze pas net op mijn telefoon staan, en het is nog eventjes lastig, maar wat je
ermee kan is echt fantastisch.



6. Feed ‘goals’
Iedereen die regelmatig op Instagram zit kent wel die accounts met een ‘perfecte’ feed. Dit betekent dat alle foto’s in hetzelfde thema zijn gemaakt, en negen van de tien keer zijn dit hele witte foto’s. Dit ziet er natuurlijk hartstikke mooi uit, en als één geheel. Maar het kan ontzettend irritant worden om constant te moeten nadenken over of je foto wel in je feed past. Als ik een hele witte feed zou hebben zou ik nooit foto’s kunnen plaatsen met prachtig, felgekleurde bloemen. Dat past nou eenmaal niet bij de rest. Ik denk dan ‘doe even normaal’. Prima dat grote Instagram accounts dit gebruiken, maar ik kijk liever naar een originele foto die dan misschien iets donkerder is dan naar een witte foto waarvan ik denk ‘Hé, die past mooi bij al die andere foto’s’. Ik zeg eerlijk, ik wilde ook niets liever dan dat mijn Instagram er niet uitzag als een grote bij elkaar geraapte zooi, maar we weten allemaal dat ik dingen niet zo lang vol kan houden, en over een tijdje ben ik er toch wel weer klaar mee en vind ik een andere fotostijl weer mooier.

7. A little bit too much
Mijn laatste tip is er eigenlijk een die al mijn andere tips weerlegt. Bewerk je foto’s niet te veel. Overbewerkte foto’s zien er vaak niet meer realistisch uit, en dat is niet wat je over wil brengen. Maak vooral foto’s van dingen die je leuk vindt en zorg dat alle omstandigheden zoals belichting al goed staan als je de foto maakt. Tuurlijk is het licht een beetje aanpassen helemaal niet erg, en de foto iets bijknippen zodat de lelijke prullenbak aan de zijkant niet meer in beeld is, is alleen maar beter. Maar aan de mooiste foto’s is zo min mogelijk geknutseld. Als je het net zoals ik gewoon leuk vindt om foto’s te bewerken is er niks mis mee. Maar de meeste Fashion Instagram accounts sla ik tegenwoordig toch maar over. Ik ben ook dol op de hele lichte fototrend, maar eerlijk is eerlijk, ik zie liever foto’s die nog een beetje realiteit overdragen en waarbij ik niet hoef te denken ‘’Was ik maar zo bruin zoals jij’’ of ‘’Waarom is mijn kleding niet meer zo felgekleurd als dat van jou?’’. Leuk dat dat op een foto te zien is, maar hoogstwaarschijnlijk heeft die foto ook eerst alle bewerkingsapps die er bestaan gezien voordat deze voorbij komt op jouw social media.

Ik kan tegenwoordig urenlang prutten met allemaal bewerkingsapps en word steeds enthousiaster van de camera op mijn iPhone. Ondanks mijn intense haat naar technologie (omdat ik er niet mee om kan gaan hoor, ik waardeer enorm dat het bestaat. Ik kan niet meer leven zonder mijn laptop en telefoon), ben ik blij dat er geniale mensen bestaan die het mogelijk maken dat ik af en toe mijn beukercamera thuis kan laten. Scheelt zo af en toe toch een dagje nekpijn.

Maak jij vaak foto's met je mobiele telefoon?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten