4/29/2016

LONG LIVE THE QUEEN


Beetje laat, maar hoe was jullie Koningsdag? Was het het waard om gisteren de hele dag met een gigantische kater rond te lopen? Ik moet eerlijk bekennen dat ik de hele dag niet van de bank af ben gekomen. I know, shame on me, maar ik kon de energie en zin even niet opwekken om de hele dag in de regen tussen allemaal dronkenlappen te staan. Tja, volgend jaar beter. Toch wilde ik nog even iets delen waar ik die dag over nadacht toen ik onder mijn dekentje lag met een kopje koffie in mijn hand en mijn laptop (met een chick flick afspelend op mijn scherm) op mijn schoot. 

Ik denk dat elke vrouw in haar leven wel een moment heeft gehad dat zij dacht dat haar toekomst in een kasteel te vinden was. Ik ook. Ik droomde van mooie grote jurken, waar je een bediende voor nodig had als je even naar het kleine kamertje moest. Een prachtige kroon op mijn hoofd en talloze feestjes in mijn enorme balzaal.

Totdat de realiteit in sloeg. Je hebt toch wel veel verplichtingen als prinses.

Ik heb de laatste tijd gemerkt dat ik een soort vreemde fascinatie heb voor koningshuizen. Ik heb het idee dat dat eigenlijk alleen bedoeld is voor mensen van een bepaalde leeftijd. Toch kan ik het niet helpen. Zoals ik misschien al meerdere malen heb door laten schemeren, ben ik stiekem een beetje fan van Maximá. Ik vind onze koningin fantastisch. Ik kan geen genoeg krijgen van haar garderobe, en misschien nog meer van het feit dat ze zich niet schaamt om dezelfde outfit meerdere keren te gebruiken.

Ik heb dit niet alleen bij Maximá. Mijn ouders nemen wel eens voor de grap zo’n royalty magazine mee uit de wachtkamer bij de dokter of tandarts. Ondanks dat het er zo suf uitziet, pak ik het toch elke keer weer op. Veel tijdschriften blader ik een beetje door en kies ik uit wat ik wil lezen en wat niet, maar in dit kleine suffe blaadje lees ik alles van voor naar achter en weer terug.
Ik weet niet zo goed waar deze fascinatie vandaan komt, maar het gebeurde opeens. Het is niet dat ik elke Prinsjesdag om half 9 ’s ochtends ga klaar zitten om even tien seconden te kunnen zwaaien naar Willem en Max, en ik zal ook zeker niet uit mezelf zo’n royals blaadje aanschaffen, maar mocht de kans toevallig zo zijn dat ik in de buurt ben of dat er zo’n blaadje voor mij op tafel ligt, kan ik het niet laten.

Ik zie wel enige hints voorbij komen hoe dit zich heeft ontwikkeld. Tijdens de geschiedenislessen op de middelbare school vond ik het verschrikkelijk als de leraar weer een verhaal ging vertellen over de Tweede Wereldoorlog, maar zodra we overschakelden naar de tijd van de vorsten en regenten stegen mijn cijfers op wonderbaarlijke wijze. Thuis zijn wij ook dol op kostuumdrama’s (behalve mijn papa uiteraard). Dat hoeft uiteraard niet altijd over vorsten te gaan, maar de hele setting is wel in dezelfde sfeer. Tijdens vakanties bezocht ik ook liever een paleis dan een fort. Het liefst ook nog een waar alle meubels nog te bezichtigen zijn. Ik ben altijd benieuwd naar de geschiedenis van zo’n paleis. Wie heeft hier gewoond? Wat deed diegene dan vooral?
Vorsten uit de geschiedenis vind ik ook bijzonder interessant. De tradities die er waren in allerlei culturen, de affaires die vorsten er in verschillende tijdvakken op na hielden. Zo kan ik enorm genieten van een artikel over koning Hendrik VIII van Engeland en zijn lugubere gewoontes om zijn vrouwen om het leven te brengen. Laten we even duidelijk zijn, ik ben geen psychopaat. Ik vind het niet leuk om te lezen hoe mensen andere mensen vermoorden, ik ben slechts geïnteresseerd in het psychologische aspect van dit soort gebeurtenissen. Ik vind het ook interessant om documentaires over seriemoordenaars te kijken, en ik ben geloof ik niet de enige.

Tot op de dag van vandaag is deze interesse onverklaarbaar. Ik heb het onder mijn kopje guilty pleasure geplaatst. Het is natuurlijk niet cool om te zeggen dat je het niet erg vindt om naar Marc van der Linden te luisteren bij RTL Boulevard. Veel schaamte ken ik gelukkig niet. Als Maximá tijdens een staatsbezoek een nieuw ontwerp van Jan Taminiau draagt ben ik waarschijnlijk de eerste die zijn google search heeft geopend. Ach, zo heeft iedereen z’n dingetjes. Leve de koning en de koningin! Hoezee, hoezee, hoezee!


Hoe sta jij tegenover het koningshuis?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten