8/26/2015

LEKKER BOEKENWURMEN


Op dit moment heb ik het idee dat ik zeeën van tijd heb om weer vel boeken te kunnen lezen. Op zich is dat ook zo hoor. Vroeger was ik een heuse boekenverslinder. Mijn record van een zomervakantie staat nog steeds op elf boeken in drie weken…

Tegenwoordig vergeet ik het gewoon. Ik heb ook nog heel veel boeken in mijn kast die ik nog niet heb gelezen, maar meer omdat ik ze spaar. De boeken van Ronald Giphart bijvoorbeeld. Daar staan er veertien van in mijn kast, maar uiteindelijk heb ik er maar twee daadwerkelijk gelezen.
Ook spaar ik thrillers. Niet alle natuurlijk, maar degene die zijn gebaseerd op echte historische feiten. Die boeken zijn natuurlijk gewoon fictie, maar de historie is echt. Een voorbeeld zijn de boeken van Dan Brown. Ik ben ooit begonnen met lezen op volgorde van uitgave (ik heb ze namelijk ook bijna allemaal). Helaas ben ik blijven steken bij het Bernini Mysterie (2e boek pas…), omdat ik de film heb gezien. Hierdoor ben ik de hele tijd bezig met het vergelijken van passages. Ik kan je vertellen, dat is vervelend.

Als ik heel toevallig een keer een boek review lees ben ik snel getriggerd. Ik kan boeken vrij rap interessant vinden en zo belandt er al snel een documentje op mijn laptop met potentiële aankopen.

Zoals deze:


Costa del Sol – Suzanne Vermeer
Sinds ze een jaar geleden weduwe is geworden, heeft Eline Sanchez er alles aan gedaan om de levens van haar en haar kinderen Alex en Maria weer op orde te krijgen. De komende zomervakantie zullen ze met z'n drieën doorbrengen in Spanje, het geboorteland van hun vader. Maar in plaats van een verblijf bij de grootouders van haar kinderen, heeft Eline een verrassing in petto: een vakantie aan de zomerse zandstranden vande Costa el Sol. Aanvankelijk lijkt het een groot succes te woorden, maar wat begint als een reis om een triest verleden af te sluiten, eindigt in een gevecht op leven en dood...

Dit is denk ik het boek dat het meest voorbij is gekomen. De boeken van Suzanne Vermeer (pseudoniem) blijken vaker in de smaak te vallen onder de liefhebbers van thrillers.


Het meisje in de trein – Paula Hawkins
Rachel neemt elke ochtend dezelfde trein. Elke dag hobbelt ze over het spoor, langs een rij charmante huizen in een buitenwijk van Londen, en stopt daar altijd voor hetzelfde rode sein. Zo kijkt ze elke ochtend naar een stel dat op hun terras ontbijt. Ze heeft inmiddels het gevoel dat ze hen persoonlijk kent en noemt hen ‘Jess en Jason’. Hun leven – in Rachels ogen – is perfect. Een beetje zoals haar eigen leven dat ooit was.

Op een dag ziet ze iets vreemds in hun tuin. De trein rijdt gewoon weer door, maar voor Rachel verandert alles. Niet in staat om het voor zichzelf te houden, stapt ze naar de politie met haar verhaal, wanneer blijkt dat 'Jess' vermist wordt. Hiermee raakt ze niet alleen verwikkeld in de gebeurtenissen die volgen, maar ook in de levens van iedereen die erbij betrokken is. Maar wie is er te vertrouwen? Heeft ze meer kwaad dan goed gedaan door zich met deze zaak te bemoeien?

Ik heb eigenlijk geen idee meer hoe ik bij dit boek kwam. Volgens mij ben ik op een gegeven moment heel bol.com gaan afstruinen naar suggesties. Dit lijkt mij zo’n spannend boek omdat ik zelf ook vaak om mij heen kijk om ‘verhaaltjes’ te ontdekken. Als je dit opeens ziet, schijt je toch zeven kleuren?


The life changing magic of tidying up – Marie Kondo
De Japanse Marie Kondo runt een gerenommeerd adviesbureau dat mensen leert hoe ze hun rommelige huizen kunnen transformeren in ruimtes vol rust en inspiratie. De sleutel tot succesvol opruimen is om alleen de zaken te bewaren waar je echt van houdt, en de rest weg te doen. Met een wachtlijst van drie maanden is haar KonMari-methode voor opruimen, keuzes maken en organiseren een internationaal fenomeen. Ze helpt je in Opgeruimd! op inspirerende wijze stap voor stap om je huis en je leven op orde te krijgen.

De moeder van mijn vriend liet mij ooit een artikel lezen over de Japanse opruim-guru Marie Kondo, omdat ik een vreselijke rommelkont ben. Ze raakte een beetje in de vergetelheid bij mij totdat ik haar vorige week weer tegen kwam op Youtube bij een vlogger. Ik zocht een paar extra reviews en kon alleen maar 5-sterren comments vinden. Perfecte reden om op te pakken denk ik zo?


Heb jij een van deze boeken gelezen? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten