4/15/2014

CHAOS: MIJN MOTIVATIE SKILLS


Mijn tentamenweek is net afgelopen. Vreselijk. De meest stressvolle weken van het jaar. Je had het idee dat je de hele periode niet zoveel hoefde te doen. ‘Dat verslagje komt later wel’ of ‘ik kan morgen ook een hoofdstuk gaan lezen’ zijn, volgens mij, voor heel veel mensen herkenbare gedachten. Ik ben niet veel anders. Aan het begin van een nieuwe periode ga je er zo goed in, later ga je dingen uitstellen, en tegen de tijd dat de tentamens beginnen weet je niet meer waar je het zoeken moet.
Gelukkig is die ellende voor mij weer even voorbij en mag ik weer beginnen in een nieuwe periode. Wat mijn probleem is, ik kan het werk uiteindelijk wel doen, maar het eraan beginnen is het grote obstakel. Ik vraag me vaak genoeg af, hoe kan ik er voor zorgen dat ik aan mijn schoolwerk ga en hoe blijf ik hierin gemotiveerd? Ik heb een aantal kleine dingetjes gevonden die voor mij wel enigszins hebben geholpen. Misschien ook voor jullie?

Een goede uitrusting is de beste basis. Schriften, pennen en een agenda. Allemaal essentiële dingen, maar op een gegeven moment staan ze symbool voor iets vervelends, school. Wat heb ik nu gedaan? Ik heb alles een beetje opgevrolijkt. Het klinkt ontzettend kinderachtig, maar het werkte bij mij. Zo kan je sommige spulletjes customizen. Je kunt bijvoorbeeld een schrift kopen (zoals ik) met een doorzichtige kaft. Maak een fotocollage van plaatjes uit tijdschriften die je mooi vindt en plak het aan de binnenkant van het schrift. Zo ziet dit item er al minder angstaanjagend uit. Ik werd er zelfs een beetje vrolijk van. Dit kan je tegenwoordig ook met agenda’s doen. Veel agenda’s hebben tegenwoordig verschillende pagina’s waar je bijvoorbeeld foto’s in kan stoppen. Ook kan je zelf een agenda in elkaar zetten met je leukste vakantiekiekjes! Lachen toch.


Ik ga niet al mijn spullen opfleuren. 1. Dat duurt veel te lang. 2. Daar heb ik geen tijd voor. 3. Iedereen verklaart me voor gek. Maar, bij het kopen van schoolspullen zoek ik wel de leukste spulletjes uit. Veel studenten denken ‘hé, dat zwarte schriftje is goed genoeg, lekker basic’, maar op die manier pak ik die schriften niet sneller op. Zo heb ik dit schattige mintkleurige schriftje met ringen gekocht bij de Hema. Daar kocht ik ook dit ‘To do’ lijstje. Het klinkt wat suffig, lijstjes kan je op elk willekeurig blaadje maken. Klopt. Ik ben een ontzettend lijstjesmaker, maar schreef die lijstje op het dichtstbijzijnde blaadje, die ik vervolgens dan ook weer kwijtraakte. Dit lijstje ligt altijd bij mijn agenda en raak ik minder snel kwijt. Ook is het wetenschappelijk bewezen dat wanneer je dingen afstreept van een lijstje dat dit beter is voor je zelfvertrouwen. Je krijgt dan meer het idee dat je dingen hebt bereikt. Voor mij geld dat enorm! Als ik aan het einde van de dag zie dat mijn lijstje helemaal afgekruist is voel ik me zoveel gelukkiger. 

Als laatst kocht ik bij de Hema nog deze desk planner. Dit is een gewone agenda, alleen wat groter. Deze kan je op je bureau leggen en is erg overzichtelijk. Ik kleur verschillende activiteiten met verschillende kleuren, zodat ik sneller zie welke activiteit ik heb op welke dag.



Maar hoe blijf je gemotiveerd om dingen te doen? Dat is en blijft een lastige vraag. Ik ben heel YouTube afgestruind naar iemand die een antwoord had, maar zonder enig geluk. Zo heb ik zelf iets ontwikkeld wat eventueel wel kan werken.
Hebben jullie ook dat als je naar iets kijkt, of iets leest etc., wat je ontzettend goed en leuk vindt, je dat zelf ook wilt gaan doen? Vroeger had ik dat bijvoorbeeld met Totally Spies. Ik vond hun zo cool dat ik aan het einde van de aflevering altijd zin had om mijn gevechtsmoves te trainen. Als ik So You Think You Can Dance keek wilde ik graag gaan dansen, en als ik weer een nieuwe Youtube sensatie heb gevonden kan ik het niet laten om mijn haarborstel te pakken en keihard in mijn kamer te gaan zingen en te doen alsof ik dat bij de MTV awards doe.
Zo ben ik verliefd op blogger Evelina Barry. Ik heb haar in januari ontmoet toen ze in Nederland was, en hoe cliché dit ook gaat klinken, toen ik haar op de Dam zag staan dacht ik dat ik moest huilen. Zij maakt dus ook YouTube video’s die voornamelijk over mode gaan, maar ze bespreekt vaak ook ‘gewone’ dingen. Zo maakte ze een keer een filmpje hoe zij dingen inplant (ik ben de meest verschrikkelijke planner op aarde) en met welke spulletjes zij dat deed. Ik werd zo enthousiast dat ik gelijk nieuwe schoolspullen heb gekocht en wel drie to do lijstjes heb afgewerkt. Laatst heeft zij nog een video gemaakt over het opnieuw vinden van je motivatie waar ik ook heel gelukkig van werd.


Herken je mijn ‘Totally Spies’ verhaal? Zoek een filmpje waar jij blij van wordt en misschien helpt het jou ook wel. Natuurlijk werkt dit niet voor iedereen, je moet maar net zo’n instelling hebben. Maar geloof me, ik ben heel moeilijk hier in. En als ik iets heb gevonden moet het jullie ook lukken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten